Det er mulig at måten vi responderer på [miljø]krisen er en del av selve krisen ~ Bayo Akomolafe

torsdag 16. mai 2019

24 timers uavbrutt meditasjon for fred - mot atomvåpen


Onsdag 8. mai kl 15:00 var vi en liten gruppe, hovedsakelig fra klosteret, som satt oss ned på plenen utenfor Vermonts delstatsparlament (State House) i Montpelier. Vi skulle sitte der i protest i 24 timer i strekk til torsdag 9. mai kl 15:00. Vi hadde ikke spist siden senest lunsj dagen før og ikke drukket siden morgenen samme dag. Vi skulle ikke bevege oss fra plassen vår hverken for drikke, mat, å sove eller å gå på toalettet før de 24 timene var omme. Alvoret slo inn allerede i de første sekundene.

Konteksten for protesten var at luftforsvaret i USA hadde annonsert en plan om å stasjonere de nye F-35-bombeflyene i Vermont. Flyene er utformet for å kunne bære B61-12 - en guidet atombombe spesielt laget for disse flyene. Citizens against Nuclear Bombers in Vermont stod bak intititivet som vi er blitt en del av. Initiativet ønsker ikke atomvåpen på delstatens jord. Det vil være farlig for de som bor i delstaten, både på grunn av uhell som kan skje rundt oppbevaring og frakt av atomvåpen, og naturligvis også i tilfelle krig. Initiativet er imot atomvåpen av alle slag, på grunn av at dette er våpen som er laget for å ta livet av uskyldige mennesker.

Da jeg først hørte om demonstrasjonen for et par uker siden følte jeg meg allerede kalt til å delta, men lot det modne i meg over tid og meldte meg endelig på først dagen i forveien. Det ville bli en skikkelig utfordring - det lengste jeg hadde sittet tidligere var ca 2,5t i strekk (å "sitte" vil si å meditere). De gangene hadde det begynt å gjøre ganske vondt i sitteknutene mot slutten. Nå skulle vi sitte omtrent 10 ganger lenger i en og samme økt. For 24-timers sitten var det "lov" å raskt skifte stilling og å reise oss opp til stående meditasjon. Bevegelser skulle likevel være helt minimale. Ingen gående meditasjon, for de som kjenner til denne praksisen. Planen min var å skifte mellom halvlotus (beina i kors med det ene fotbladet over låret på motsatt side), seiza (å sitte på knærne) og å stå. Jeg hadde satt meg mål å bli så lenge som mulig i hver stilling før jeg skiftet. Antakelig skiftet jeg stilling ca hvert 45 minutt i begynnelsen, mens det er mulig at jeg var nede i så lite som 20 minutter mot slutten.

Jeg prøvde å forberede meg, men sinnet mitt var uten noen lignende erfaring å sammenligne med. Det i seg selv var interessant å observere - sinnets oppgave er å løse problemer for "oss". Det bruker tidligere erfaringer for å komme med løsninger på dilemmaer vi står overfor. Når man, som meg, har vært ei stund på denne planeten kommer sinnet raskt med "gode løsninger" på de fleste utfordringer. Det var sånn sett en såkalt "beginners mind" opplevelse. Jeg støk akkurat "herlig" foran "beginners mind". Herlig kan attribueres til følelsen av å ha øvelsen overstått, men beskrev på ingen måte selve øvelsen mens den pågikk. En digresjon, men altså "beginners mind" kan forøvrig oversettes som en nybegynners åpne og nysgjerrige holdning, faktisk et sinnelag som etter buddhismen skal etterstrebes. Sånn ser barn verden - med åpent sinn.

Vi satt og stod på stedet hvil i 24 timer. Likevel er det vanskelig å sile ut hva jeg skal ta med og hva jeg skal eksludere i beskrivelsen av det som var en ekstremt intens opplevelse. Etter at sola gikk ned rundt sju-åtte ble det raskt kaldt. Temperaturen falt ned til 0 grader og selv med fem-seks lag på overkroppen inkludert to pledd ble det kaldt på grunn av stillesittingen. Fordelen var at det holdt en våken. Midt på natten merket jeg at frostrøyken stod ut av munnen på oss. Oppmerksomheten tilbake til meditasjonen. Jeg benyttet på det tidspunktet en meditasjonsteknikk som gikk ut på å forlenge inn- og utpusten med halslåsen aktivert slik at det kommer en svak dur og vibrasjon øverst i halsen eller bakerst i munnhulen. Poenget er å bistå oppmerksomheten å bli ved pusten. Teknikken bygger konsentrasjon. En annen fordel denne gangen var at det hjalp til med å generere en viss varme i kroppen.

Takknemligheten over at frivillige kom og la et ekstra pledd over skuldrene til mine medsittere og meg selv. Følelsen av å vente, vente, vente. Oppmerksomheten tilbake til meditasjonen. Droppe dvelingen ved følelsen av å vente. Vi chanted "Gate gate paragate, parasamgate boddhi svaha" ved to til tre anledninger for å bygge opp energi og motivasjon. Vi hadde på forhånd avtalt at hvem som helst av oss kunne starte denne chanten dersom vi skulle trenge dette. De andre skulle stemme i. Dersom vi trengte omsorg kunne vi derimot synge "Om mani padme hum". Vi chanted denne en eller to ganger.

Kirkeklokkene markerte timene som gikk. Lettelsen over å høre klokka slå tre på natta. Halvveis. Bare 12 timer igjen. Nå kunne jeg telle nedover heller enn oppover. Timen mellom fem og seks på morgenen gikk overraskende raskt over. Hadde jeg sovnet? Nei. Sinnet mediterte fortsatt. Jeg satt fortsatt oppreist og hadde ikke duppet framover, til siden eller bakover. Men kroppen hadde hvilt og sinnet koblet ut. Jeg husket hva læreren hadde oppfordret meg til under sist retreat - "ikke slutt med meditasjonen på noe som helst tidspunkt: Når du går - mediter, når du gjør oppvasken - mediter, når du legger deg for å sove - mediter, mediter mens kroppen sover hele natten igjennom. Dersom du slutter å meditere må du begynne fra begynnelsen igjen, du mister momentum." Jeg skjønte at dette hadde skjedd spontant i løpet av natten.

Gleden når sola begynte å stige. Fulgte skyggen som krøp lavere og lavere på kontorbygget på andre siden av gaten. Byen våknet. Fulgte pusten. Jeg hadde skiftet meditasjonsteknikk til å være oppmerksom på roen, avslapningen i pusten. Det var mer avslappning i utpusten, men også i innpusten. Pusten var rolig og rytmisk. Føltes som en avkjølt, men energetisk elv, gjennom svelget og pulserende utover i kroppen, ut fra kjernen. Pustet ut fra hele ansiktet. Musklene som måtte slippe taket. I munnen, kjeven, øynene. Ro. Jeg var ikke lenger i stand til å holde hendene hevet over fanget. Nå hvilte de i hverandre. Skuldrene hang avslappet ned, nakken hvilte, ryggen fortsatt rett. Knærne hadde begynt å verke. Nærværet og styrken av å sitte sammen med de andre ga intens ro.

Sola stod midt på himmelen. Bare tre timer igjen, men siden morgenen kom hadde tida begynt å gå saktere og saktere. Det var varmt. Veldig varmt. Kunne jeg holde ut uten drikke fram til klokken tre? Jeg reiste meg til stående meditasjon. Oppriktig måtte jeg vurdere muligheten for å få solstikk. Følelsen av å vise omsorg for kroppen. Aktivt vurdere hvor er grensen der en svimer av. Jeg klarte å kjøle meg ned på det varmeste ved å ha et sjal over hodet og foran ansiktet en stund. Igjen og igjen oppmerksomheten tilbake til hjertesenteret. Koble meg til grunnen til at vi sitter der. Kjærligheten til jorda og menneskene. De siste seks til sju timene raste hjertetslagene som hos en annen maratonløper. Bruke pusten til å roe ned hjertet. Puste.

Vi var fem personer fra klosteret og én afiliert som satt de fulle 24 timene, inkludert læreren vår Soryu Forall, mens flere kom og satt opptil 12 timer sammen med oss midt på natten. Den siste timen var det 40 til 50 personer som kom og satt sammen med oss. Hele tiden hersket det en dørgende stillhet og fred. Det var uvirkelig når kirkeklokkene endelig slo tre slag. På det tidspunktet talte jeg hjerteslag for å holde konsentrasjonen. Etter avsluttende apeller kom et forslag om å kaste ut et ord "popcorn style" for hva man følte. Jeg satt og hørte på regnet av ord fra de andre i den store sirkelen. Uten stemme til å ytre sa jeg inni meg "ydmykhet".



Alle bilder fra initiativet eller avisoppslag av protesten.

Videosammendrag her.

Share:

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar