Det er mulig at måten vi responderer på [miljø]krisen er en del av selve krisen ~ Bayo Akomolafe

lørdag 1. juni 2019

Monastisk akademi for bevaringen av livet på jorda

Monastic Academy for the Preservation of Life on Earth må kunne beskrives som et eksperimentelt kloster. Det er et kloster, men ikke i ordets tradisjonelle forstand. Det skaper en stedsegen tradisjon, påvirket av ulike spirituelle tradisjoner og integrert i sin kulturelle kontekst. Det er dermed et forskningssenter for å utvikle en ny kontemplativ kultur som strekker seg forbi tomtegrensene, og et treningssted for å utvikle ledere med integritet. "Oppvåkning" og "ansvar" er to hovedpæler i treningen.

Klosteret ligger nord i Vermont, ikke langt fra grensa til Canada og litt opp i skogkledde fjell, og har dermed en forsinket sommer sammenlignet med delstatshovedstaden Burlington, som ligger ca 1,5  times kjøretur lengre sør. Trærne ble plutselig grønne forrige uke og forandrer landskapet hver dag. Pusten fra trærne fyller lufta med liv og duft. Det regner mye her og det er veldig vanlig å danne små tjern ved husene, som det også er på vår eiendom. Det er nå fult av rompetroll.

Landskapet har lange myke drag og det er en følelse av et landskap som fortsetter uendelig. Vermont er fint på den måten. Langstragt land, hauger, elver og daler. Små landsbyer med fargerike trehus og økologisk landbruk. Fra avstand ligner skogene de norske, mange trær er velkjente - bjørk og gran - men på nærmere hold er det mange trær som er ikke er kjent hjemme, som cypress og mange ulike typer lønn.

Rett før jeg reiste fra Oslo snakket jeg med Shingen, tidligere munk ved Mt. Boldy Zen Center, som nå bor i Berlin og underviser ved retreater ved Rinzai zen-senter i Oslo. Han sa til meg at han trodde noe av grunnen til at amerikanere ikke er mer opptatt av naturvern er at de ikke kan tro at jorda er i krise når det de ser er mil eller mil med tilsynelatende robust natur. Det var en ny måte å se det på for meg. I Europa temmet vi og flathogget absolutt hele kontinentet for mange mange hundre år siden og har bare lommer av vill natur. Størrelsen i seg selv gjør at begrepet "vill" har en faktisk annen betydning enn når amerikanerne snakker om "wild nature". Kanskje russerne kan relatere, med sin tundra.


Klosterets største påvirkning er zen buddhisme siden hovedlærer Soryu Forall var munk ved Shogenji rinzai zen kloster i Japan i mange år. Dette er Harada Roshi sitt kloster. Mens jeg snakker om han kan jeg nevne at Harada Roshi også har avlegger-treningssentre i Washington i USA og Hamburg og Neubrandenburg i Tyskland. Før Forall kom tilbake til USA hadde han vært innom klostre i India, hvor han ble sendt av Harada Roshi, og andre steder i Asia på ulike oppdrag som munk og mottat trening fra ulike tradisjoner. Kan nevnes at han har gjort månedslange solo-retreater oppe i Himalaya i en bitteliten steinhytte midt på vinteren. Han fortsetter forresten den dag i dag med tremåneders lange solo-retreater hvor han forlater klosteret for å fordype seg i egen praksis.

Vel tilbake i USA studerte han under Shinzen Young, som selv var Shingon munk i Japan på 1970-tallet. Shinzen har siden utviklet United Mindfulness - et omtrent komplett sett med meditasjonsteknikker som er tilpasset et moderne vestlig språk og er temmelig sekulært. Shinzen har nå sin egen lineage. Vi har flere ved klosteret som er ordinert som lekmunker innen denne tradisjonen. Forall har også trent under Lakota-folket og andre urfolk i USA. Forall underviser både United Mindfullness og zazen (zen meditasjon). Siden jeg har trent de siste par årene ved Rinzai zen senter i Oslo har han tilbudt meg å undervise meg ren zen om jeg ønsker. Jeg ser imidlertid verdi i å lære de andre teknikkene, som jeg skal skrive mer om.

Alle disse retningene farger tregningen ved klosteret, og det er stadige endringer for å finne formen. For meg er dette både spennende å være en del av, og både utfordrende og inspirerende for meditasjonspraksisen.

Jeg tok bildene mandag morgen ca kl fem. Mandager er den ene dagen i uka vi har fri, men siden vi ellers står opp og skal sitte klar i meditasjonshallen kl 04:40 og jeg kom rett ut fra retreat forrige uke, stod jeg likevel opp tidlig denne mandagen og deltok på meditasjonen som ble holdt av den ene personen som likevel må være på vakt mandager.

Share:

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar