Det er mulig at måten vi responderer på [miljø]krisen er en del av selve krisen ~ Bayo Akomolafe

søndag 17. november 2019

En liste over zenklostre i USA

Jeg var i 20-årene når jeg først fikk tanker om å reise til et buddhistisk kloster. Den gangen var det ideen om full pakke, leve livet som munk, en drøm. Jeg visste ikke at det var mulig å bare bo og trene ved et kloster for kortere perioder uten å behøve forplikte seg for livet. Men det er det altså. Det er faktisk, i hvertfall i klostre i Vesten, antakelig den vanligste formen for klosteropphold. Her ved Zen Mountain Monastery kommer mange for bare en måned, andre bare en uke eller to, andre igjen for tre måneder, 6 måneder, ett år eller to. Eller enda lengre.

Dersom en person ønsker å bli ordinert koster det naturligvis ingenting, den skal jo faktisk gi opp alt. For kortere opphold tar de fleste klostre en pris for kost og losji. Det fins ofte standard rater, som et utgangspunkt, men de fleste klostre vil være åpne for å forhandle for å møte folk i alle økonomiske situasjoner - det viktigste er at klosteret kan være der for en person som oppriktig søker treningen, det er derfor det fins, ikke for å tjene penger. Det finnes ofte stipender som man kan spørre om, f.eks. en gratis en måned eller faktisk gratis ved forpliktelse for ett år.

Mens jeg har vært i USA har jeg lært at landet er fullstendig bestrødd av klostre. Hvem hadde trodd det?! Ja, mulighetenes land blir det jo også kalt. Det kan være lett å gå seg vill i alle mulighetene. Med det i tankene, her er en liste over bare noen av klostrene jeg selv har besøkt, vært i kontakt med eller fått anbefalt:

Zen Mountain Monastery
Her jeg er nå! Formen er japansk soto zen, men har også røtter i rinzai zen, feks bruker de rinzai koans. Amerikansk, men likevel veldig tradisjonell zen, i mine øyne, på en bra måte altså. Jeg setter pris på det tradisjonelle aspektet, samtidig som hva jeg forstår at formen her har blitt oppmyket over tid ift. hvordan det var tidligere. Jeg setter pris på det - zen kan dessverre være litt for strengt noen ganger. De ordinerte er veldig imøtekommende og inkluderende. Sanghaen her er stor og aktiv og eiendommen er  høyt utviklet og veldig vakker. Har sesshin (stille retreat) en gang i måneden og andre typer retreater omtrent hver helg; feks. Qi-Gong, japansk te-retreat, kalligrafi, Kyudo (japansk bueskyting). Som beboer får man som regel delta på de kortere helgeretreatene. To timer med buss fra New York. Link.

Monastic Academy for the Preservation of Life on Earth
Jeg var der selv fra april og ut august i år. Jeg hørte folk kalle det et metamoderne kloster. Det er fortatt tidlig i etableringen og eksperimenterer med formen. Soryu Forall, hovedlæreren, studerte selv Rinzai Zen ved Shogen-Ji rinzai zen kloster i Japan, så elementer av formen bærer et visst preg av det; for å nevne noen elementer - opptatthet rundt punktlighet og nøyaktighet. Det er likevel samtidig på ingen måte et zen kloster, men henter inspirasjon fra ulike tradisjoner, feks. Native American tradition. Har ikke tradisjonelt ordinerte, på dette tidspunkt, men noen av beboerne er lekmannsordinerte gjennom klosterets gudfar Shinzen Young, Foralls egen lærer i USA etter at han kom tilbake fra Japan. Beboerne er for tiden på et yngre aldersgjennomsnitt med hovedvekt i 20-årene, med et knippe som er tidlig i 30-årene. I perioder av året er Forall bortreist, da er månedsretreatene ledet av utenforstående, feks har de minst en årlig Circling retreat. Har 1-3 måneders såkalt apprenticeships som er helt gratis. Ligger nord i Vermont, ikke langt fra Montreal. Link.

Great Vow
Jeg var i kontakt med Great Vow og det er et sted jeg er interessert i å besøke. De er beslektet med Zen Mountain Monastery og kaller seg selv ZMMs lille søster. De har visstnok en veldig stor hage og var på det tidspunktet jeg snakket med dem selvforsynt med grønnsaker. De har visstnok et eget lite orkester og har vakrere og mer melodisk chanting enn hva som er typisk i zen. Ligger i Oregon, ikke langt fra Portland. Link.

Bodhi Manda
Et lite rinzai zen kloster. Beslektet med vårt eget senter i Oslo. Abeden er en kvinne. Har hot springs! Ligger i New Mexico. Link.

Upaya
Joan Halifax sitt zen senter i Santa Fe, USA. Skal være ekstremt vakkert. Har blant annet hørt det omtalt som et "spa kloster". Fungerer nettopp også som retreat senter. Joan Halifax reiser mye og er også en del i sin "refuge" i fjellene, så det er visstnok ofte andre som underviser der, hvem det er til en hver tid kan man undersøke før man reiser dit. Link.

Tassajara San Fransisco Zen Center
Tassajara har en downtown avdeling i San Fransisco, en gård i Marin County og et kloster i fjellene. Grunnlagt av Suziki Roshi, forfatter av "Zen mind, beginners mind". Jeg har hørt gode ting om alle avdelingene, spesielt har jeg hørt at det skal være et nydelig sted å gjøre ango på vinteren, selv om det blir kalt oppe i fjellene. Har også hørt at de er litt mer avslappet enn hva vi er vandt til fra rinzai, kan være bra eller dårlige nyheter alt etter som hva funker for deg. De praktiserer soto zen. Link.

Dai Bosatsu Zendo
Et lite rinzai zen kloster i upstate New York. Visstnok veldig autentisk japansk arkitektur grunnet en stor donasjon som gjorde at de kunne frakte alle bygningsmaterialene fra Japan. Link.
    Share:

    0 kommentarer:

    Legg inn en kommentar